Ο ελληνικός εμφύλιος ήταν μια επανάσταση η μοναδική στην Ελλάδα του 20ου αιώνα έστω και αν έτσι οπως εξελίχθηκε δεν θα μπορούσε να αποβεί νικηφόρα.
Πρόκειται για την επιστημονική θέση του προέδρου της επιτροπής για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας σε ολες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ο οποίος θεωρεί οτι ηρθε το πλήρωμα του χρόνου να διδαχτούν τα Ελληνόπουλα εκτενώς τον Εμφύλιο.
Ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Πολυμέρης Βόγλης ο οποίος ανέλαβε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να υποβάλει μελέτη στον Υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου αναφορικά με τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη διδασκαλία της Ιστορίας κατατάσει τα Δεκεμβριανά στις επαναστατικές στιγμές των Ελλήνων .
Στα όσα ενδιαφέροντα υποστηρίζει ο συγκεκριμένος πανεπιστημιακός συγκαταλέγεται και η άποψη που εχει εκφράσει δημοσίως περί δυσανεξίας της Ελληνικής κοινωνίας να αναγνωρίσει τα Σκόπια με το όνομα Μακεδονία με τον ίδιο να προαναγγέλει οτι στα νέα βιβλία Ιστορίας δεν θα πρέπει να παραλειφθεί εκτός των άλλων και η βία του Ελληνικού Στρατού κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία.
Πρόσφατα το ΘΕΜΑ 9- 4- 2017 παρουσίασε την περίπτωση του νέου συμβούλου του κ. Γαβρόγλου με καθήκοντα την επιμόρφωση δασκάλων και καθηγητών αναπληρωτή καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Χάρη Αθανασιάδη ο οποίος μεταξύ άλλων υποστηρίζει οτι << η Ρεπούση θα έπρεπε να γράψει στο βιβλίο της Ιστορίας και για τις σφαγές καθώς υποχωρούσε ο Ελληνικός Στρατός που δεν άφηνε τίποτα όρθιο πίσω του στη Σμύρνη>>
Την ίδια άποψη όμως εχει και ο πρόεδρος της επιτροπής αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας Πολυμέρης Βόγλης ο οποίος σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 18 Απριλίου αναφερόμενος στις οδηγίες που θα δώσει σχετικά με τη διδασκαλία των εθνικών τραγωδιών είπε.
Η διδασκαλία της Ιστορίας οφείλει να δείξει με ποιόν τρόπο δημιουργήθηκε ιστορικά η εθνική ταυτότητα αλλά και γιατί κάποιοι αναγορεύονταν σε εχθρούς σε άλλους .
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει απο την άλλη πλευρά την αποσιώπηση σφαγών ή διωγμών όπως των σφαγών των Ελλήνων στη διάρκεια της Μικρασιατικής Καταστροφής ούτε όμως και τη βία του Ελληνικού Στρατού κατά τη διάρκεια της μικρασιατικής εκστρατείας.
Είχε προηγηθεί τη Μεγάλη Παρασκευή 14-4- 2017 η κοινή παρουσία των κυρίων Αθανασιάδη και Βόγλη με την καθηγήτρια Ιστορίας Μαρία Ρεπούση στις σελίδες της Αυγής όπου ανέπτυσσαν τις απόψεις τους για το πως θα πρέπει να διδάσκεται απο εδώ και στο εξής η Ιστορία.
ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ
Εναν χρόνο νωρίτερα ο κ. Βόγλης ο οποίος θεωρεί οτι ο ιστορικός πρέπει να εχει δημόσια παρουσία και λόγο είχε πάρει θέση πάλι μέσω συνέντευξής του σε ενα ακόμα σημαντικό ζήτημα αυτό της ονομασίας των Σκοπίων .
Μιλώντας στην ιστοσελίδα - popaganda-και τοποθετούμενος σχετικά με τα αντιδραστικά εθνικιστικά αντανακλαστικά μας που αναζωπυρώθηκαν οταν ο Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας αποκάλεσε το γειτονικό κρατίδιο - Μακεδονία - σε συνέντευξη Τύπου απάντησε.
Αναδύθηκε εκ νέου το αδιέξοδο της εξωτερικής ελληνικής πολιτικής τις τελευταίες δεκαετίες. Μία χώρα η οποία εχει αναγνωριστεί απο πάρα πολλές άλλες ( 117 αν δεν απατώμαι ) με το ακατανόμαστο όνομα η Ελλάδα επιμένει να την ονομάζει διαφορετικά τηρώντας το γράμμα και οχι την ουσία.
Εξηγώντας τη δυσανεξία της ελληνικής κοινωνίας για το θέμα αυτό αναφέρθηκε στα αντανακλαστικά που εχουν καλλιεργηθεί συστηματικά επι χρόνια και εχουν μετατρέψει μια σειρά απο ζητήματα σε ταμπού .
Εχουμε δει τις αρνητικές συνέπειες σε αυτό το πρόβλημα που ταλανίζει την Ελληνική κοινωνία και την εξωτερική πολιτική απο το 1992 .
Παρ' όλα αυτά εχει παραμείνει ταμπού. Συγχρόνως παρατηρούνται γραφικά φαινόμενα οπως η εξαφάνιση του ονόματος της χώρας στις αθλητικές συναντήσεις. Είναι δηλαδή σαν να εθελοτυφλούμε να μην αντιλαμβανόμαστε τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο.
Ο κ. Βόγλης μέλος της οργάνωσης πανεπιστημιακών ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων με το ψηφοδέλτιο του κόμματος υπο τον Γαβριήλ Σακελλαρίδη στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές.
Η πρώην αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας Σια Αναγνωστοπούλου τον τοποθέτησε κατά διάρκεια της θητείας της αντιπρόεδρο του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών ενώ στις αρχές του χρόνου του ανατέθηκαν απο το Ιδρυμα Εκπαιδευτικής Πολιτικής καθήκοντα προέδρου τις επιτροπής ειδικών επιστημόνων για την εκπόνηση μελέτης για την αναμόρφωση του Προγράμματος Σπουδών της Ιστορίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη που υποβλήθηκε προ ημερών η διδασκαλία της Ιστορίας θα εχει πλέον ως κύριο στόχο να καλλιεργήσει μια πλουραλιστική και ανεκτική ταυτότητα η οποία θα είναι απαλλαγμένη απο μισαλλοδοξία και ξενοφοβία.
Η νέα αντίληψη δεν θα εστιάζει πλέον στην πολιτική στρατιωτική και δυπλωματική δράση των μεγάλων προσωπικοτήτων αλλά στην κοινωνική πολιτισμική Ιστορία την Ιστορία τέχνης και την Ιστορία περιβάλλοντος.
Στο νέο πλαίσιο με επανειλημένες δημόσιες παρεμβάσεις του ο κ. Βόγλης εχει υπερθεματίσει για το πόσο σημαντικό είναι να διδαχτεί ο Εμφύλιος στα σχολεία αφού οπως εχει σημειώσει δεν ειναι δυνατόν να υπάρχει μια μικρή αναφορά μισής περίπου σελίδας στο βιβλίο Ιστορίας της Γ Λυκείου γι' αυτά τα δραματικά γεγονότα.
ΑΔΥΝΑΤΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΑ ΔΕΚΕΝΒΡΙΑΝΑ
Αλλωστε το κύριο επιστημονικό πεδίο του αφορά στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο την οποία προσεγγίζει ως επανάσταση στο βιβλίο του με τίτλο - Η αδύνατη επανάσταη - Η κοινωνική δυναμική του εμφυλίου πολέμου.
Ευχαριστώντας αρχικά τον νυν Υπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη για την συνεισφορά του ως πανεπιστημιακού στην έρευνα του συγγραφέα αναφορικά με την οικονομική διάσταση του Εμφυλίου ο κ. Βόγλης ολοκληρώνει το εργο του με τις ακόλουθες δύο προτάσεις οι οποίες ορίζουν την ενδιαφέρουσα οπτική του για τα σκοτεινά γεγονότα που άφησαν πίσω τους περισσότερους απο 40.000 νεκρούς και αβάσταχτο πόνο διχάζοντας την Ελληνική κοινωνία για δεκαετίες.
Ο ελληνικός εμφύλιος ήταν μία επανάσταση η μοναδική στην Ελλάδα του 20ου αιώνα και αν έτσι όπως εξελίχθηκε δεν θα μπορούσε να αποβεί νικηφόρα . Υπό αυτή την εννοια ήταν μία αδύνατη επανάσταση.
Ο πρόεδρος της επιτροπής για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας εστιάζει στο βιβλίο του στη δράση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας ( ΔΣΕ ) και στις συνθήκες που οδήγησαν στην επανάσταση το εαμικό κίνημα ριζοσπαστικοποιώντας την Ελληνική κοινωνία ειχε δημιουργήσει δυναμική κοινωνικής επανάστασης στην κατοχή.
Αυτή η δυναμική μετασχηματίστηκε σε ολομέτωπη Στρατιωτική και πολιτική σύγρουση κατά τον εμφύλιο.
Σε αυτές τις συνθήκες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις αντί να προχωρήσουν στις αναγκάίες μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα ικανοποιούσαν τα αιτήματα εκδημοκρατισμού και κοινωνοκής δικαιοσύνης που ειχε αναδείξει ή κοινωνία στα χρόνια της κατοχής έθεσαν στόχο τη διάλυση των οργανωτικών δομών και τη συρρίκνωση των κοινωνικών ερεισμάτων του ΕΑΜ ώστε να ανακοπεί η δυναμική της επανάστασης.
Επαναστατική ειναι και η παρουσίαση των Δεκεμβριανών που αποτελούν γεγονός ορόσημο του Εμφυλίου. Τα Δεκεμβριανά ως επαναστατική στιγμή θα στοιχειώσουν το φαντασιακό του αστικού κόσμου.
Η Ελλάδα ήταν μία χώρα χωρίς παρελθόν κοινωνικών επαναστάσεων και ο κίνδυνος του κομμουνισμού ειχε διογκωθεί τεχνητά στην προπολεμική περίοδο.
Τα Δεκεμβριανά θα φέρουν αντιμέτωπο τον αστικό κόσμο με την απειλή της επανάστασης. Ο συγγραφέας αναφερόμενος στη Δεξιά της περιόδου γράφει οτι μέχρι τις εκλογές του 1946 ο αντικομμουνισμός και η βία έγιναν καταστατικά στοιχεία του υπο συγκρότηση κρατικού μηχανισμού αλλά και της δεξιάς παράταξης η οποία αναδιπλώθηκε στην πιο συντηρητική και αντιδραστική εκδοχή της με την επικράτηση των βασιλόφρονων δυνάμεων.
Ακόμη η βία ήταν αναπόσπαστο κομμάτι ενος πλέγματος πολιτικών ( οπως οι διώξεις η εκκαθάριση του κρατικού μηχανισμού απο τους μη εθνικόφρονες οι οικονομικές διακρίσεις στη διανομή της βοήθειας ) που ειχαν στόχο να τρομοκρατηθεί η κοινωνική βάση της εαμικής Αριστεράς και να διαλυθούν οι οργανωτικές δομές του ΚΚΕ στην ύπαιθρο.
Απέναντι στην εκστρατεία βίας και τρομοκρατίας η ηγεσία του κόμματος παρέμεινε για αρκετούς μήνες προσηλωμένη στην πολιτική νομιμότητα αποφασίζοντας να μην απαντήσει ένοπλα και άρα να μην προσδώσει δυναμική στην εμφύλια σύγκρουση.
Οσον αφορά στη μετέπειτα στάση της Αριστεράς σε σχέση με τα γεγονότα του Εμφυλίου ο κ. Βόγλης σημειώνει οτι η Αριστερά αποσιώπησε την επαναστατική διάσταση του Εμφυλίου πολέμου .
Η ήττα και οι οδυνηρές συνέπειές της για χιλιάδες ανθρώπους την οδήγησαν στην απώθηση της ιδέας της επανάστασης .
Μετά τον Εμφύλιο προσανατολίστηκε σταθερά στην πολιτική νομιμότητα και τον κοινοβουλευτισμό και θέλησε να ξεχάσει το επαναστατικό παρελθόν το οποίο λειτουργούσε απονομιμοποιητικά για την ενσωμάτωσή της στο πολιτικό σύστημα στο παρόν και δεν συνιστούσε προοπτική για το μέλλον .
Υποβάθμισε την επαναστατική διάσταση της εαμικής Αντίστασης προκειμένου να τονίσει τον αγώνα για την εθνική απελευθέρωση ενώ για τον Εμφύλιο επέλεξε να αναδείξει τη μνήμη των θυμάτων της κρατικής βίας και των διώξεων παρά τον αγώνα των μαχητών του ΔΣΕ.
Μέχρι σχετικά πρόσφατα ο μνημονιακός τόπος του Εμφυλίου για την Αριστερά δεν ήταν ο Γράμμος αλλά η Μακρόνησος.
ΘΑ ΔΙΔΑΣΚΟΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ --ΗΡΩΕΣ -- ΜΑΧΕΣ
Με πρόσχημα την αποφυγή επαναλήψεων το ΙΕΠ προτείνει τη μετατόπιση του διδακτικού ενδιαφέοντος.
Κάθε εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας προαναγγέλει αλλαγές και σε ενα άλλο μάθημα με προφανέστατο στόχο τη διαμόρφωση μιας διαφορετικής εθνικής ταυτότητας στους μαθητές.
Η αρχή έγινε με τα Θρησκευτικά και ακολούθησε με την Ιστορία.
Και οπως όλα δείχνουν οι αλαγές θα συνεχιστούν με το μάθημα της Λογοτεχνίας με τους συνεργάτες του αρμόδιου Υπουργού Κωνσταντίνου Γαβρόγλου να θέλουν να αλλάξουν όλη τη διδακτέα ύλη που επί δεκαετίες διαμορφώνει τον εθνικό χαρακτήρα των μαθητών.
Παρά τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που εξακολουθούν να προκαλούν οι αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας αυτές προγραμματίζονται κανονικά να εφαρμοστούν απο τη νέα χρονιά.
Οι αλλαγές θα ξεκινήσουν απο Γ' Δημοτικού και θα αγγίξουν και την ύλη της Α΄Λυκείου όπου οι μαθητές πλέον θα διδάσκονται γεγονότα της σύγχρονης πολιτικής Ιστορίας όπως ειναι ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας και οι επιχειρήσεις για την ανατροπή του Σανταμ Χουσεϊν.
Μεταξύ των προτάσεων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( ΙΕΠ ) είναι η διδασκαλία του ψυχρού πολέμου και η πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων παραμερίζοντας κεφάλαια της σύχρονης Ελληνικής Ιστορίας αλλά και της Μυθολογίας.
Προτείνεται επίσης ο περιορισμός της αναλυτικής παρουσίασης της Επανάστασης του 1821 παρότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν κεφάλαια απο τον 15ο αιώνα εως και τη σύγχρονη εποχή .
Στην ενότητα όμως για την Ελληνική Επανάσταση η διδασκαλία στρέφεται σε βασικά κοινωνικά χαρακτηριστικά της Ελληνικής κοινωνίας όπως ο εκσυχρονισμός και η εκβιομηχάνιση και λιγότερο στους προταγωνιστές της Απελευθέρωσης.
Με πρόσχημα την αποφυγή επαναλήψεων των ιστορικών κύκλων το ΙΕΠ προτείνει τη μετατόπιση του διδακτικού ενδιαφέροντος απο τα στρατιωτικά γεγονότα στα κοινωνικά όπως θέματα που αφορούν τους πρόσφυγες και τη διάσπαση των γειτωνικών κρατών
ΠΟΙΕΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΛΑΓΕΣ
Οι κυριότερες απο τις αλλαγές που προτείνονται στο μάθημα της Ιστορίας είναι....
Για την Α' Λυκείου : Σήμερα διδάσκεται η περίοδος του αρχαίου κόσμου που καλύπτει τη χρονική περίοδο απο τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής εως την εποχή του Ιουστινιανού.
Τώρα προτείνεται η συνολικότερη αναμόρφωση της διδακτέας ύλης που θα καλύπτει πλέον την περίοδο απο το 1880 ως σήμερα.
Για την Γ' Δημοτικού: Σήμερα διδάσκονται βασικά στοιχεία απο την Ελληνική Μυθολογία ( η δημιουργία του κόσμου η Τιτανομαχία οι Θεοί και η Θεές του Ολύμπου ο Προμηθέας η Πανδώρα ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα οι Αθλοι του Ηρακλή ο Θησέας η Αργοναυτική εκστρατεία και ο Τρωικός πόλεμος)
Πρότείνεται πλέον η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών μύθων με αναφορές και συνδέσεις με μύθους άλλων λαών και η ερμηνευτική τους αποδέσμευση απο τις πολιτικές στρατιωτικές ιδεολογικές και πολιτισμικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών.
Για τη Δ'Δημοτικού: Σήμερα διδάσκεται η Αρχαία Ελληνική Ιστορία απο τη Γεωμετρική Εποχή ως την άνοδο της Ρώμης η Αθηναϊκή Δημοκρατία η Αθήνα η Σπάρτη οι Περσικοί πόλεμοι ο Πελοποννησιακός πόλεμος ο Χρυσός Αιώνας του Περικλή τα έργα στην Ακρόπολη η άνοδος της Μακεδονίας ο΄Μέγας Αλέξανδρος και η κατάκτηση της Ανατολής.
Το ΙΕΠ προτείνει τη διδασκαλία της οικογενειακής της προφορικής και της τοπικής Ιστορίας όπως επίσης και των στοιχείων της θεαματικής Ιστορίας.
Για την Ε'Δημοτικου: Σήμερα οι μαθητές διδάσκονται την άνοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατοτίας και τις σχέσεις των Ρωμαίων με τους Ελληνες τη μετάβαση απο τη Ρωμαϊκή στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία την Κωνσταντινούπολη και την Ιστορία του Βυζαντινού κράτους και την Αλωση.
Η καινούργια πρόταση ειναι να διδαχθούν την ιστορική εξέλιξη απο την Προϊστορία εως την Οθωμανική κατάκτηση.
Λόγω του μεγάλου χρονικού εύρους της περιόδου όμως το μάθημα θα εστιάζει στις σημαντικές κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές που συντελούνται στο πέρασμα των αιώνων και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριμένων προσώπων ή γεγονότων.
Για την ΣΤ' Δημοτικού: Η σημερινή διδακτέα ύλη περιλαμβάνει τις εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τους νεότερους χρόνους - Αναγεννηση - Ανακαλύψεις - Διαφωτισμός οι Δάσκαλοι του Γένους - Επανάσταση του 1821 .
Πλέον προτείνεται η ιστορική εξέλιξη απο τον 15ο αιώνα εως τη σύγχρονη εποχή με εμφαση στις σημαντικές τεχνολογικές κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριμένων προσώπων η γεγονότων με την εξαίρεση της ίδρυσης του Ελληνικού κράτους και των δύο Παγκοσμίων Πολέμων.
Πηγη Panhellenic.Post
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Well---Well--Well
Δεν θα μπορούσε να το πει καλύτερα κανένας άλλος απο τον ΜΙΛΑΝ ΚΟΥΝΤΕΡΑ οταν ειπε..
Το πρότο βήμα για να εξοντώσεις ενα Εθνος είναι να διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του ,την κουλτούρα του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία να κατασκευάσει μια νέα Ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το Εθνος να ξεχνά ποιό είναι και ποιό ήταν. Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα ποιό γρήγορα !!!!!!!
Πρόκειται για την επιστημονική θέση του προέδρου της επιτροπής για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας σε ολες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ο οποίος θεωρεί οτι ηρθε το πλήρωμα του χρόνου να διδαχτούν τα Ελληνόπουλα εκτενώς τον Εμφύλιο.
Ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Πολυμέρης Βόγλης ο οποίος ανέλαβε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να υποβάλει μελέτη στον Υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου αναφορικά με τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη διδασκαλία της Ιστορίας κατατάσει τα Δεκεμβριανά στις επαναστατικές στιγμές των Ελλήνων .
Στα όσα ενδιαφέροντα υποστηρίζει ο συγκεκριμένος πανεπιστημιακός συγκαταλέγεται και η άποψη που εχει εκφράσει δημοσίως περί δυσανεξίας της Ελληνικής κοινωνίας να αναγνωρίσει τα Σκόπια με το όνομα Μακεδονία με τον ίδιο να προαναγγέλει οτι στα νέα βιβλία Ιστορίας δεν θα πρέπει να παραλειφθεί εκτός των άλλων και η βία του Ελληνικού Στρατού κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία.
Πρόσφατα το ΘΕΜΑ 9- 4- 2017 παρουσίασε την περίπτωση του νέου συμβούλου του κ. Γαβρόγλου με καθήκοντα την επιμόρφωση δασκάλων και καθηγητών αναπληρωτή καθηγητή Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Χάρη Αθανασιάδη ο οποίος μεταξύ άλλων υποστηρίζει οτι << η Ρεπούση θα έπρεπε να γράψει στο βιβλίο της Ιστορίας και για τις σφαγές καθώς υποχωρούσε ο Ελληνικός Στρατός που δεν άφηνε τίποτα όρθιο πίσω του στη Σμύρνη>>
Την ίδια άποψη όμως εχει και ο πρόεδρος της επιτροπής αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας Πολυμέρης Βόγλης ο οποίος σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 18 Απριλίου αναφερόμενος στις οδηγίες που θα δώσει σχετικά με τη διδασκαλία των εθνικών τραγωδιών είπε.
Η διδασκαλία της Ιστορίας οφείλει να δείξει με ποιόν τρόπο δημιουργήθηκε ιστορικά η εθνική ταυτότητα αλλά και γιατί κάποιοι αναγορεύονταν σε εχθρούς σε άλλους .
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει απο την άλλη πλευρά την αποσιώπηση σφαγών ή διωγμών όπως των σφαγών των Ελλήνων στη διάρκεια της Μικρασιατικής Καταστροφής ούτε όμως και τη βία του Ελληνικού Στρατού κατά τη διάρκεια της μικρασιατικής εκστρατείας.
Είχε προηγηθεί τη Μεγάλη Παρασκευή 14-4- 2017 η κοινή παρουσία των κυρίων Αθανασιάδη και Βόγλη με την καθηγήτρια Ιστορίας Μαρία Ρεπούση στις σελίδες της Αυγής όπου ανέπτυσσαν τις απόψεις τους για το πως θα πρέπει να διδάσκεται απο εδώ και στο εξής η Ιστορία.
ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ
Εναν χρόνο νωρίτερα ο κ. Βόγλης ο οποίος θεωρεί οτι ο ιστορικός πρέπει να εχει δημόσια παρουσία και λόγο είχε πάρει θέση πάλι μέσω συνέντευξής του σε ενα ακόμα σημαντικό ζήτημα αυτό της ονομασίας των Σκοπίων .
Μιλώντας στην ιστοσελίδα - popaganda-και τοποθετούμενος σχετικά με τα αντιδραστικά εθνικιστικά αντανακλαστικά μας που αναζωπυρώθηκαν οταν ο Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας αποκάλεσε το γειτονικό κρατίδιο - Μακεδονία - σε συνέντευξη Τύπου απάντησε.
Αναδύθηκε εκ νέου το αδιέξοδο της εξωτερικής ελληνικής πολιτικής τις τελευταίες δεκαετίες. Μία χώρα η οποία εχει αναγνωριστεί απο πάρα πολλές άλλες ( 117 αν δεν απατώμαι ) με το ακατανόμαστο όνομα η Ελλάδα επιμένει να την ονομάζει διαφορετικά τηρώντας το γράμμα και οχι την ουσία.
Εξηγώντας τη δυσανεξία της ελληνικής κοινωνίας για το θέμα αυτό αναφέρθηκε στα αντανακλαστικά που εχουν καλλιεργηθεί συστηματικά επι χρόνια και εχουν μετατρέψει μια σειρά απο ζητήματα σε ταμπού .
Εχουμε δει τις αρνητικές συνέπειες σε αυτό το πρόβλημα που ταλανίζει την Ελληνική κοινωνία και την εξωτερική πολιτική απο το 1992 .
Παρ' όλα αυτά εχει παραμείνει ταμπού. Συγχρόνως παρατηρούνται γραφικά φαινόμενα οπως η εξαφάνιση του ονόματος της χώρας στις αθλητικές συναντήσεις. Είναι δηλαδή σαν να εθελοτυφλούμε να μην αντιλαμβανόμαστε τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο.
Ο κ. Βόγλης μέλος της οργάνωσης πανεπιστημιακών ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων με το ψηφοδέλτιο του κόμματος υπο τον Γαβριήλ Σακελλαρίδη στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές.
Η πρώην αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας Σια Αναγνωστοπούλου τον τοποθέτησε κατά διάρκεια της θητείας της αντιπρόεδρο του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών ενώ στις αρχές του χρόνου του ανατέθηκαν απο το Ιδρυμα Εκπαιδευτικής Πολιτικής καθήκοντα προέδρου τις επιτροπής ειδικών επιστημόνων για την εκπόνηση μελέτης για την αναμόρφωση του Προγράμματος Σπουδών της Ιστορίας.
Σύμφωνα με τη μελέτη που υποβλήθηκε προ ημερών η διδασκαλία της Ιστορίας θα εχει πλέον ως κύριο στόχο να καλλιεργήσει μια πλουραλιστική και ανεκτική ταυτότητα η οποία θα είναι απαλλαγμένη απο μισαλλοδοξία και ξενοφοβία.
Η νέα αντίληψη δεν θα εστιάζει πλέον στην πολιτική στρατιωτική και δυπλωματική δράση των μεγάλων προσωπικοτήτων αλλά στην κοινωνική πολιτισμική Ιστορία την Ιστορία τέχνης και την Ιστορία περιβάλλοντος.
Στο νέο πλαίσιο με επανειλημένες δημόσιες παρεμβάσεις του ο κ. Βόγλης εχει υπερθεματίσει για το πόσο σημαντικό είναι να διδαχτεί ο Εμφύλιος στα σχολεία αφού οπως εχει σημειώσει δεν ειναι δυνατόν να υπάρχει μια μικρή αναφορά μισής περίπου σελίδας στο βιβλίο Ιστορίας της Γ Λυκείου γι' αυτά τα δραματικά γεγονότα.
ΑΔΥΝΑΤΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΑ ΔΕΚΕΝΒΡΙΑΝΑ
Αλλωστε το κύριο επιστημονικό πεδίο του αφορά στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο την οποία προσεγγίζει ως επανάσταση στο βιβλίο του με τίτλο - Η αδύνατη επανάσταη - Η κοινωνική δυναμική του εμφυλίου πολέμου.
Ευχαριστώντας αρχικά τον νυν Υπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη για την συνεισφορά του ως πανεπιστημιακού στην έρευνα του συγγραφέα αναφορικά με την οικονομική διάσταση του Εμφυλίου ο κ. Βόγλης ολοκληρώνει το εργο του με τις ακόλουθες δύο προτάσεις οι οποίες ορίζουν την ενδιαφέρουσα οπτική του για τα σκοτεινά γεγονότα που άφησαν πίσω τους περισσότερους απο 40.000 νεκρούς και αβάσταχτο πόνο διχάζοντας την Ελληνική κοινωνία για δεκαετίες.
Ο ελληνικός εμφύλιος ήταν μία επανάσταση η μοναδική στην Ελλάδα του 20ου αιώνα και αν έτσι όπως εξελίχθηκε δεν θα μπορούσε να αποβεί νικηφόρα . Υπό αυτή την εννοια ήταν μία αδύνατη επανάσταση.
Ο πρόεδρος της επιτροπής για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας εστιάζει στο βιβλίο του στη δράση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας ( ΔΣΕ ) και στις συνθήκες που οδήγησαν στην επανάσταση το εαμικό κίνημα ριζοσπαστικοποιώντας την Ελληνική κοινωνία ειχε δημιουργήσει δυναμική κοινωνικής επανάστασης στην κατοχή.
Αυτή η δυναμική μετασχηματίστηκε σε ολομέτωπη Στρατιωτική και πολιτική σύγρουση κατά τον εμφύλιο.
Σε αυτές τις συνθήκες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις αντί να προχωρήσουν στις αναγκάίες μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα ικανοποιούσαν τα αιτήματα εκδημοκρατισμού και κοινωνοκής δικαιοσύνης που ειχε αναδείξει ή κοινωνία στα χρόνια της κατοχής έθεσαν στόχο τη διάλυση των οργανωτικών δομών και τη συρρίκνωση των κοινωνικών ερεισμάτων του ΕΑΜ ώστε να ανακοπεί η δυναμική της επανάστασης.
Επαναστατική ειναι και η παρουσίαση των Δεκεμβριανών που αποτελούν γεγονός ορόσημο του Εμφυλίου. Τα Δεκεμβριανά ως επαναστατική στιγμή θα στοιχειώσουν το φαντασιακό του αστικού κόσμου.
Η Ελλάδα ήταν μία χώρα χωρίς παρελθόν κοινωνικών επαναστάσεων και ο κίνδυνος του κομμουνισμού ειχε διογκωθεί τεχνητά στην προπολεμική περίοδο.
Τα Δεκεμβριανά θα φέρουν αντιμέτωπο τον αστικό κόσμο με την απειλή της επανάστασης. Ο συγγραφέας αναφερόμενος στη Δεξιά της περιόδου γράφει οτι μέχρι τις εκλογές του 1946 ο αντικομμουνισμός και η βία έγιναν καταστατικά στοιχεία του υπο συγκρότηση κρατικού μηχανισμού αλλά και της δεξιάς παράταξης η οποία αναδιπλώθηκε στην πιο συντηρητική και αντιδραστική εκδοχή της με την επικράτηση των βασιλόφρονων δυνάμεων.
Ακόμη η βία ήταν αναπόσπαστο κομμάτι ενος πλέγματος πολιτικών ( οπως οι διώξεις η εκκαθάριση του κρατικού μηχανισμού απο τους μη εθνικόφρονες οι οικονομικές διακρίσεις στη διανομή της βοήθειας ) που ειχαν στόχο να τρομοκρατηθεί η κοινωνική βάση της εαμικής Αριστεράς και να διαλυθούν οι οργανωτικές δομές του ΚΚΕ στην ύπαιθρο.
Απέναντι στην εκστρατεία βίας και τρομοκρατίας η ηγεσία του κόμματος παρέμεινε για αρκετούς μήνες προσηλωμένη στην πολιτική νομιμότητα αποφασίζοντας να μην απαντήσει ένοπλα και άρα να μην προσδώσει δυναμική στην εμφύλια σύγκρουση.
Οσον αφορά στη μετέπειτα στάση της Αριστεράς σε σχέση με τα γεγονότα του Εμφυλίου ο κ. Βόγλης σημειώνει οτι η Αριστερά αποσιώπησε την επαναστατική διάσταση του Εμφυλίου πολέμου .
Η ήττα και οι οδυνηρές συνέπειές της για χιλιάδες ανθρώπους την οδήγησαν στην απώθηση της ιδέας της επανάστασης .
Μετά τον Εμφύλιο προσανατολίστηκε σταθερά στην πολιτική νομιμότητα και τον κοινοβουλευτισμό και θέλησε να ξεχάσει το επαναστατικό παρελθόν το οποίο λειτουργούσε απονομιμοποιητικά για την ενσωμάτωσή της στο πολιτικό σύστημα στο παρόν και δεν συνιστούσε προοπτική για το μέλλον .
Υποβάθμισε την επαναστατική διάσταση της εαμικής Αντίστασης προκειμένου να τονίσει τον αγώνα για την εθνική απελευθέρωση ενώ για τον Εμφύλιο επέλεξε να αναδείξει τη μνήμη των θυμάτων της κρατικής βίας και των διώξεων παρά τον αγώνα των μαχητών του ΔΣΕ.
Μέχρι σχετικά πρόσφατα ο μνημονιακός τόπος του Εμφυλίου για την Αριστερά δεν ήταν ο Γράμμος αλλά η Μακρόνησος.
ΘΑ ΔΙΔΑΣΚΟΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ --ΗΡΩΕΣ -- ΜΑΧΕΣ
Με πρόσχημα την αποφυγή επαναλήψεων το ΙΕΠ προτείνει τη μετατόπιση του διδακτικού ενδιαφέοντος.
Κάθε εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας προαναγγέλει αλλαγές και σε ενα άλλο μάθημα με προφανέστατο στόχο τη διαμόρφωση μιας διαφορετικής εθνικής ταυτότητας στους μαθητές.
Η αρχή έγινε με τα Θρησκευτικά και ακολούθησε με την Ιστορία.
Και οπως όλα δείχνουν οι αλαγές θα συνεχιστούν με το μάθημα της Λογοτεχνίας με τους συνεργάτες του αρμόδιου Υπουργού Κωνσταντίνου Γαβρόγλου να θέλουν να αλλάξουν όλη τη διδακτέα ύλη που επί δεκαετίες διαμορφώνει τον εθνικό χαρακτήρα των μαθητών.
Παρά τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που εξακολουθούν να προκαλούν οι αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας αυτές προγραμματίζονται κανονικά να εφαρμοστούν απο τη νέα χρονιά.
Οι αλλαγές θα ξεκινήσουν απο Γ' Δημοτικού και θα αγγίξουν και την ύλη της Α΄Λυκείου όπου οι μαθητές πλέον θα διδάσκονται γεγονότα της σύγχρονης πολιτικής Ιστορίας όπως ειναι ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας και οι επιχειρήσεις για την ανατροπή του Σανταμ Χουσεϊν.
Μεταξύ των προτάσεων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( ΙΕΠ ) είναι η διδασκαλία του ψυχρού πολέμου και η πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων παραμερίζοντας κεφάλαια της σύχρονης Ελληνικής Ιστορίας αλλά και της Μυθολογίας.
Προτείνεται επίσης ο περιορισμός της αναλυτικής παρουσίασης της Επανάστασης του 1821 παρότι θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν κεφάλαια απο τον 15ο αιώνα εως και τη σύγχρονη εποχή .
Στην ενότητα όμως για την Ελληνική Επανάσταση η διδασκαλία στρέφεται σε βασικά κοινωνικά χαρακτηριστικά της Ελληνικής κοινωνίας όπως ο εκσυχρονισμός και η εκβιομηχάνιση και λιγότερο στους προταγωνιστές της Απελευθέρωσης.
Με πρόσχημα την αποφυγή επαναλήψεων των ιστορικών κύκλων το ΙΕΠ προτείνει τη μετατόπιση του διδακτικού ενδιαφέροντος απο τα στρατιωτικά γεγονότα στα κοινωνικά όπως θέματα που αφορούν τους πρόσφυγες και τη διάσπαση των γειτωνικών κρατών
ΠΟΙΕΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΛΑΓΕΣ
Οι κυριότερες απο τις αλλαγές που προτείνονται στο μάθημα της Ιστορίας είναι....
Για την Α' Λυκείου : Σήμερα διδάσκεται η περίοδος του αρχαίου κόσμου που καλύπτει τη χρονική περίοδο απο τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής εως την εποχή του Ιουστινιανού.
Τώρα προτείνεται η συνολικότερη αναμόρφωση της διδακτέας ύλης που θα καλύπτει πλέον την περίοδο απο το 1880 ως σήμερα.
Για την Γ' Δημοτικού: Σήμερα διδάσκονται βασικά στοιχεία απο την Ελληνική Μυθολογία ( η δημιουργία του κόσμου η Τιτανομαχία οι Θεοί και η Θεές του Ολύμπου ο Προμηθέας η Πανδώρα ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα οι Αθλοι του Ηρακλή ο Θησέας η Αργοναυτική εκστρατεία και ο Τρωικός πόλεμος)
Πρότείνεται πλέον η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών μύθων με αναφορές και συνδέσεις με μύθους άλλων λαών και η ερμηνευτική τους αποδέσμευση απο τις πολιτικές στρατιωτικές ιδεολογικές και πολιτισμικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών.
Για τη Δ'Δημοτικού: Σήμερα διδάσκεται η Αρχαία Ελληνική Ιστορία απο τη Γεωμετρική Εποχή ως την άνοδο της Ρώμης η Αθηναϊκή Δημοκρατία η Αθήνα η Σπάρτη οι Περσικοί πόλεμοι ο Πελοποννησιακός πόλεμος ο Χρυσός Αιώνας του Περικλή τα έργα στην Ακρόπολη η άνοδος της Μακεδονίας ο΄Μέγας Αλέξανδρος και η κατάκτηση της Ανατολής.
Το ΙΕΠ προτείνει τη διδασκαλία της οικογενειακής της προφορικής και της τοπικής Ιστορίας όπως επίσης και των στοιχείων της θεαματικής Ιστορίας.
Για την Ε'Δημοτικου: Σήμερα οι μαθητές διδάσκονται την άνοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατοτίας και τις σχέσεις των Ρωμαίων με τους Ελληνες τη μετάβαση απο τη Ρωμαϊκή στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία την Κωνσταντινούπολη και την Ιστορία του Βυζαντινού κράτους και την Αλωση.
Η καινούργια πρόταση ειναι να διδαχθούν την ιστορική εξέλιξη απο την Προϊστορία εως την Οθωμανική κατάκτηση.
Λόγω του μεγάλου χρονικού εύρους της περιόδου όμως το μάθημα θα εστιάζει στις σημαντικές κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές που συντελούνται στο πέρασμα των αιώνων και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριμένων προσώπων ή γεγονότων.
Για την ΣΤ' Δημοτικού: Η σημερινή διδακτέα ύλη περιλαμβάνει τις εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τους νεότερους χρόνους - Αναγεννηση - Ανακαλύψεις - Διαφωτισμός οι Δάσκαλοι του Γένους - Επανάσταση του 1821 .
Πλέον προτείνεται η ιστορική εξέλιξη απο τον 15ο αιώνα εως τη σύγχρονη εποχή με εμφαση στις σημαντικές τεχνολογικές κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριμένων προσώπων η γεγονότων με την εξαίρεση της ίδρυσης του Ελληνικού κράτους και των δύο Παγκοσμίων Πολέμων.
Πηγη Panhellenic.Post
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Well---Well--Well
Δεν θα μπορούσε να το πει καλύτερα κανένας άλλος απο τον ΜΙΛΑΝ ΚΟΥΝΤΕΡΑ οταν ειπε..
Το πρότο βήμα για να εξοντώσεις ενα Εθνος είναι να διαγράψεις τη μνήμη του. Να καταστρέψεις τα βιβλία του ,την κουλτούρα του. Μετά να βάλεις κάποιον να γράψει νέα βιβλία να κατασκευάσει μια νέα Ιστορία.
Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να αρχίσει αυτό το Εθνος να ξεχνά ποιό είναι και ποιό ήταν. Ο υπόλοιπος κόσμος γύρω του θα το ξεχάσει ακόμα ποιό γρήγορα !!!!!!!
No comments:
Post a Comment